Categoriën

OfficeHeart Blog

Publieke formulieren in OfficeHeart

Toegevoegd op 4-7-2018 door OfficeHeart in Algemeen Beheer
image

Er kunnen drie verschillende soorten publieke formulieren worden ingesteld in OfficeHeart. Deze formulieren kunnen gebruikt worden als hyperlink in bijv. een nieuwsbrief. Als er op de hyperlink wordt geklikt verschijnt er een webpagina met daarop een contactformulier of een inschrijfformulier. Ook voor het uitschrijven voor een nieuwsbrief is er een URL. Hoe deze formulieren moeten worden ingesteld wordt hieronder uitgelegd:

 

 

Instellingen in OfficeHeart

Kies Beheer - Tabellen - Tabel: "Publieke formulieren" 

 

 

 

 

In deze tabel kunnen onderstaande velden worden onderhouden:

 

 

Naam

Functie

Id

Unieke id voor het formulier. Deze IDkomt ook terug in de URL van het formulier. Wanneer er een nieuw formulier wordt toegevoegd wordt er automatisch een nieuwe ID aangemaakt.

Name:

Naam van het formulier. Alleen voor eigen referentie. Wordt verder nergens voor gebruikt.

Title:

De titel van het formulier. Deze tekst wordt boven aan het formulier getoond op de website.

Email subject

Het onderwerp van het e-mailbericht dat wordt verstuurd in geval van een contactformulier. Bij ‘inschrijvingen’ en 'uitschrijvingen' worden er geen e-mails verstuurd.

Email address

Het e-mailadres waar het contactformulier naar toe wordt gestuurd.

Page title

Titel van de webpagina waar het formulier op wordt getoond. Deze titel staat boven in de tab van de browser.

Group ID

Indien gevuld (d.w.z. > 0) dan wordt de inschrijving toegevoegd aan de groep met deze ID. Door onder Relaties – Groepen een groep te openen is de ID van de groep zichtbaar in de adresbalk van het groepen detailvenster.

Text

Een toelichting welke boven het formulier wordt getoond, onder de titel van het formulier.

 

 

Let op: wijzigingen kunnen worden gecached waardoor het tot 2 uur kan duren voordat deze toegepast worden. Door de cache te resetten zijn de wijzigingen direct effectief. 

 

URL naar de formulieren

 

De URL voor de formulieren moet worden samengesteld door de bedrijfsnaam en een ID nummer. Ieder formulier heeft zijn eigen URL.

<id> is de ID van het formulier zoals in de "publieke formulieren" tabel is te zien. <bedrijfsnaam> is uw eigen bedrijfsnaam zoals deze ook gebruikt wordt in de URL van uw omgeving. 

 

URL contactformulier: https://<bedrijfsnaam>.officeheart.nl/forms/contact/<id>    

 

URL inschrijfformulier: https://<bedrijfsnaam>.officeheart.nl/forms/subscribe/<id>

 

URL uitschrijven: https://<bedrijfsnaam>.officeheart.nl/forms/unsubscribe?id=<id>&email=__##EMAIL##__&group=<groupid>

 

 

Contactformulier

 

 

 

 

 

 

Bij het contactformulier is momenteel alleen het e-mailadres verplicht. Mogelijk dat bv. bedrijfsnaam en opmerkingen ook nog verplicht worden gemaakt. 

Alle formulieren zijn beveiligd met de nieuwe Google reCaptha, dit is de nieuwe variant van "ik ben geen robot". Men hoeft hierbij alleen geen vinkje o.i.d. aan te zetten. 

Bij verzenden wordt de inhoud van het formulier verzonden naar het opgegeven e-mailadres. De gegevens worden verder nergens opgeslagen. 

 

 

Inschrijfformulier

 

 

 

Bij het verzenden van het formulier worden de gegevens opgeslagen als inschrijving onder Relaties - Inschrijvingen. En wanneer er een GroupID is ingevuld onder tabellenbeheer, dan wordt deze inschrijving gekoppeld aan deze groep. Dit is te zien onder Relatie - Groepen - Tab Inschrijvingen. Bij mailingen naar deze groep wordt deze inschrijving meegenomen. 

 

 

Uitschrijven

 

 

De URL voor het uitschrijven kent 3 parameters:

  • ID
  • Email
  • Group

 

Deze URL kan op verschillende manier gebruikt worden. Het e-mailadres is altijd verplicht, want zonder e-mailadres is er niets om af te melden. De parameters GROUP en ID zijn optioneel

De parameter ID kan worden gebruikt wanneer er wordt afgemeld voor een inschrijving welke eerder is gedaan met een aanmeldformulier. De ID is hier dan het formulier ID zoals dat onder tabellenbeheer bij publieke formulieren staat. 

 

Een publiek formulier kan gekoppeld zijn aan een groepsID, zie ook eerder. Als er verder geen GROUP parameter wordt meegegeven dan wordt het e-mailadres afgemeld van de groepsID zoals deze bij het formulier is opgegeven onder tabellenbeheer. 

Als de parameter GROUP is opgegeven dan wordt het e-mailadres afgemeld voor deze groep. 

Voor het afmelden voor een bepaalde groep kan dus worden volstaan met het meegeven van de parameters EMAIL en GROUP. 

 

Wanneer een e-mailadres bij een groep wordt uitgeschreven en dit e-mailadres komt verder niet meer voor bij andere groepen als inschrijving dan wordt dit e-mailadres volledig verwijderd uit de inschrijvingen. Dus als er een e-mailadres voor 2 groepen is ingeschreven en voor 1 groep wordt afgemeld, dan blijft de inschrijving voor de andere groep gewoon in takt. 

Wanneer alleen de parameter EMAIL wordt meegegeven worden alle inschrijvingen voor alle groepen verwijderd. Het e-mailadres wordt dus in zijn geheel als inschrijving verwijderd. 

 

Na het afmelden via de link in bijv. een nieuwsbrief, wordt er een pagina getoond met onderstaande tekst. Deze teksten kunnen door ons naar wens worden aangepast. 

 

 

Header en footer van de formulieren

 

 

Het is mogelijk om in de header en de footer van het formulier uw eigen logo of afbeelding te tonen. Dit dient HTML code te zien, deze code kan worden onderhouden onder Beheer - Portaal - Knop "instellingen" in de toolbar. 

 

 

 

Selecteer de gewenste instelling en pas de waarden aan. Klik op opslaan om de wijzigingen op te slaan en controleer of het wordt weergegeven zoals gewenst. 

Om een afbeelding weer te geven in de header of footer kan worden verwezen naar een afbeelding op een andere weblocatie of de afbeelding kan als ingesloten/inline afbeelding in de HTML code worden opgenomen.