Categoriën

OfficeHeart Blog

Rollen en permissies

Toegevoegd op 19-1-2013 door OfficeHeart in Beheer

Beheren van rechten en permissies in OfficeHeart. Bepaal zelf waar een bepaalde medewerker rechten toe heeft. Rechten worden aan een rol toegekend. Een gebruiker kan vervolgens een of meerdere rollen krijgen.

 

  • Ga naar Beheer - Rollenbeheer om nieuwe rollen toe te voegen of bestaande rollen te onderhouden.  
  • Klik op '+ Rol toevoegen' om een nieuwe rol toe te voegen. 

 

 

Een veel gebruikte indeling is dat er per afdeling of soort werkzaamheden een rol wordt gedefinieerd. Zo kan er bv. een rol worden gemaakt voor de relatiebeheerders, voor de helpdeskmedewerkers enz. Heeft een bepaalde gebruiker een specifieke permissie nodig dan kan hiervoor een rol worden aangemaakt met alleen die ene permissie.

 

  • Selecteer een rol om permissies toe te kennen. In het venster verschijnen alle permissies en rechten die kunnen worden gekozen.
  • Vink de gewenste rechten en permissies aan. Onder elke permissie staat uitgelegd wat deze betekent. Voor extra uitleg van de rechten en permissies zie: https://www.officeheart.nl/Blog/post/rollen-en-rechten 

 

 

  • Klik op 'Opslaan' om de wijzigingen op te slaan. 
  • Klik op het blauwe potlood om de naam van de rol te wijzigen.
  • Klik op de rode prullenbak om de rol te verwijderen.

 

 

Rol toekennen aan gebruiker

Onder Beheer - Gebruikers kunnen per gebruiker de rollen worden toegekend. Door dubbel te klikken op de gewenste gebruiker wordt er een scherm geopend waarin het tabblad Rollen kan worden aangeklikt. Hier kan door middel van de pijltjes de gewenste rol bij een gebruiker worden toegepast of juist weggehaald. 

 

 

De toegekende rollen bepalen dat gene wat die gebruiker kan zien of gebruiken. Binnen bepaalde onderdelen is nog een aanvullende toegangs- of rechtentoekenning nodig.

Voorbeelden hiervan zijn oa. E-mail, Incidenten, OfficeShare en Belafspraken.

 

Bij E-mail dient per gebruiker te worden opgegeven tot welke emailaccounts (mailboxen) een gebruiker toegang heeft (tab E-mail). Incidenten en belafspraken worden toegekend aan resp. incident- en belgroepen. Deze belgroepen hebben vervolgens de medewerkers als leden. Een medewerker ziet op deze manier dan alleen incidenten en belafspraken wanneer hij of zij daar rechten toe heeft.

 

OfficeShare werkt op een soortgelijke manier. Hier kan per map worden opgegeven welke groep hier rechten toe heeft met onderscheid tussen lezen en schrijven. Deze groepen kunnen worden onderhouden onder Beheer - Gebruikers, zie onderstaande afbeelding.

 

 

 

 

Instructievideo: