Blog

Categoriën

Beheren van rechten en permissies

Met beheren van rechten en permissies in OfficeHeart kan er zelf bepaald worden waar een bepaalde gebruiker rechten toe heeft.. Rechten worden namelijk aan een rol toegekend. Een gebruiker kan vervolgens één of meerdere rollen krijgen.

Instellen en beheren van rechten en permissies

  • Ga onder Beheer naar Rollenbeheer om nieuwe rollen toe te voegen of bestaande rollen te onderhouden.  
  • Klik op “+ Rol toevoegen” om een nieuwe rol toe te voegen.
  • Rollen en permissies

Handig om te weten: een veel gebruikte indeling is per afdeling of soort werkzaamheden een rol wordt gedefinieerd. Zo kan er bijvoorbeeld een rol worden gemaakt voor de relatiebeheerders, voor de helpdeskmedewerkers enz. Heeft een bepaalde gebruiker een specifieke permissie nodig dan kan hiervoor een rol worden aangemaakt met alleen die ene permissie.

Voor extra uitleg van de rechten en permissies zie: https://www.officeheart.nl/2021/07/21/rollen-en-rechten/

  • Selecteer een rol om permissies toe te kennen. In het venster verschijnen alle permissies en rechten die kunnen worden gekozen.
  • Vink de gewenste rechten en permissies aan. Onder elke permissie staat uitgelegd wat deze betekent. 
  • Klik op ‘Opslaan’ om de wijzigingen op te slaan. 
  • Klik op het blauwe potlood om de naam van de rol te wijzigen.
  • Klik op de rode prullenbak om de rol te verwijderen.

 

Rol toekennen aan gebruiker

Onder Beheer – Gebruikers kunnen per gebruiker de rollen worden toegekend. Door dubbel te klikken op de gewenste gebruiker wordt er een scherm geopend waarin het tabblad Rollen kan worden aangeklikt. Hier kan door middel van de pijltjes de gewenste rol bij een gebruiker worden toegepast of juist weggehaald. 

De toegekende rollen bepalen dat gene wat die gebruiker kan zien of gebruiken. Binnen bepaalde onderdelen is nog een aanvullende toegangs- of rechtentoekenning nodig.

Voorbeelden hiervan zijn oa. E-mail, Incidenten, OfficeShare en Belafspraken.

 

Bij E-mail dient per gebruiker te worden opgegeven tot welke emailaccounts (mailboxen) een gebruiker toegang heeft (tab E-mail). Incidenten en belafspraken worden toegekend aan resp. incident- en belgroepen. Deze belgroepen hebben vervolgens de medewerkers als leden. Een medewerker ziet op deze manier dan alleen incidenten en belafspraken wanneer hij of zij daar rechten toe heeft.

 

OfficeShare werkt op een soortgelijke manier. Hier kan per map worden opgegeven welke groep hier rechten toe heeft met onderscheid tussen lezen en schrijven. Deze groepen kunnen worden onderhouden onder Beheer – Gebruikers, zie onderstaande afbeelding.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin